Stichting Peerd geeft op de Dag van de Grunneger Toal een voorproefje van de voorstelling Hoes en Heerd die juni 2016 in première gaat. Om 12.40 spelen we in de centrale hal van de Groninger Archieven een preview van ruim een half uur.

Hoes en Heerd wordt gespeeld door Roger Goudsmit en Marieke Klooster en een multiculturele cast: de composities zijn van Remko Wind, de muziek wordt gemaakt door Tobi Krüger, Toms Mikals, Henry Sopacua, Junior Martir en Conny Essbach. Het scenario van Hoes en Heerd is geschreven door Theo de Groot, die de voorstelling ook regisseert.

Hoes en Heerd is een oer-Groningse voorstelling in een buitenlands jasje. Een voorstelling over de ‘echte’ Groninger en de Migrant. Hoes en Heerd bestaat uit Groningstalige sketches en Groningstalige liedjes die (o.a.) op Arabische, Afrikaanse, Balkan en Latijns-Amerikaanse wereldmuziek zijn gezet. Het is de eerste keer dat dit onderwerp geheel in het Gronings wordt benaderd.

De première van Hoes en Heerd is in juni, tijdens Op Roakeldais. Vanaf dan speelt de voorstelling tot en met oktober 2016 op verschillende locaties waaronder in juni op het Festival der Aa in Schipborg.

De Dag van de Grunneger toal

Zaterdag 19 maart 2016 van 11.00 tot 16.00 uur

Locatie: gebouw Groninger Archieven (Cascadeplein 4) en Cascadeplein 10 in Groningen

De toegang is gratis.